Journal of Iranian Research and Analysis, Vol. 17, No. 1, April 2001

The BBC Persian Service, 1940-1953,
and the Nationalization of Iranian Oil

Hossein Shahidi, BBC

Introduction

The BBC’s foreign language services, beginning with
Arabic, were born out of the Second World War, in response
to radio propaganda by Nazi Germany aimed at undermining
British inﬂuence. The Persian Service was launched on 28
December 1940, nearly three years later than the BBC’s
Arabic Service (3 January 1938),” and ten months after Radio
Iran had gone on the air -- with German assistance.’

One of the BBC’s first Persian broadcasters was Mojtabta
Minovi, a leading Iranian intellectual, who later became a
distinguished scholar of Persian literature. He had come to
Britain on a study tour, but had stayed on for fear of political
persecution by Reza Shah’s regime, and was teaching Persian
at Oxford University.! Minovi’s decision to join the BBC was
considered so important that it was reported at the beginning
of a confidential memo which concluded that “we are now
ready to go ahead with the Persian broadcast.” By mid-
September 1941, well before the end of his first year with the
BBC, Minovi had read the broadcasts which were “reputed to
have driven the Shah from his throne.”

Minovi was joined at the BBC a few years later by
Mas’ud Farzad, who had been his fellow-member, along with
Sadeq Hedayat and Bozorg Alavi, of the Rab ‘eh, or “Group of
Four," a title they had chosen to ‘mock a circle of establlshed
llterary figures known as the Sab ek, or “Group of 7.”" The
BBC Persian-language team also included a British scholar,
Laurence Paul Elwell-Sutton. Havmg worked for the Anglo-
Iranian Oil Company, the AIOC,? Elwell-Sutton later went on
to write a passionate defence of the movement for the
nationalisation of Iranian oil as lecturer in Persian at
Edinburgh University,” where he ended his career as professor
of Iranian Studies.'® The very first Persian broadcast was made
by Hasan Movaqqar-Balyuzi, who - presented the BBC’s
“friendly greetings” to all “goosh-dahandegan-e Irani (Iranian
listeners) and Persian-speakers, wherever in the world they



32 Hossein Shahidi

may be."” The cumbersome term "goosh-dahandegan" was later
replaced with the more familiar "shenavandegan.”

The first broadcasts were 15-minute news bulletins, four
days a week Under the guidance of the British Embassy in
Tehran,'” there were soon daily transmissions, consisting
mostly ‘of commentaries about the war. There was also music,
and readings from classical Persian poetry.”” As Iranian oil
was fuelling the Royal Navy and much of the British
economy, oil was also among the topics that the Embassy
wanted the BBC to cover in its commentaries. ,

While the BBC’s Persian Service is remembered for its
part in undermining Reza Shah, the early programmes were
criticised as being too sympathetic to him. Less than two
months after the Persian broadcasts had begun, officials of the
Anglo-Iranian Oil Company warned the BBC “against the
dangers of excessive flattery of the Shah” whom many
Iranians blamed for the restrictions placed on their liberties,
“hordes of officials who surrounded them, and the rising cost
of living.”"> The turning point came in June 1941, when the
Nazis’ attack on the Soviet Union raised the p0351b111t¥ of
German access to the oil fields of the Caucasus and Iran.
August, British and Soviet forces occupied Iran, although 1t
had' declared neutrality in the War. During the three days of
25-27 August, while the invading troops were fighting the
Iranian forces, the BBC’s Iranian staff protested by refusing to
go on the air. They did, however, a551st in translating the
news, which was read by Elwell-Sutton.

Diplomatic manoeuvres

The BBC’s campaign against Reza Shah, “strictly based
on despatches” from the British embassy in Tehran, began in
September,'® with the bulletins speaking of the Iranian
people’s desire for freedom, democracy, and the full
implementation of Iran’s constitution. A few days later, the
BBC said the Crown Jewels were reported to have been
removed from Tehran, adding that “it is assumed that the
object is to safeguard the jewels, and not to remove from
Iranian territory this valuable State possession.” There then
followed direct charges against Reza Shah, including the use
of forced labour in his textile mills, and the allegation that he
had caused water shortage in Tehran by diverting the capital’s
water supply to "properties on_ which the Shah grows
vegetables for the Tehran market.”



The BBC Persian Service, 1940-1953,... 33

Following Reza Shah’s abdication in favour of his son on
16 September, the BBC aimed to dampen the ‘Iranians’
expectations for political reform. They were warned that the
transition from “despotism” to “a truly constitutional
government [...] must of necessity be gradual and will demand
[...] considerable patience.” “The return of constitutional
government,” the BBC said, “must be based on co-operation,
constructive — not destructive — criticism, and, above all,
unselfishness.” Otherwise, “there may easily be a return, in
one form or another to the despotism which it has been so
difficult to remove.’

In its early months, the BBC’s Persian Service had been
no match for Berlin radio which attacked Britain and also
criticised Reza Shah. Broadcasts by the German station’s star
announcer, Bahram Shahrokh, they were thought to have led
to the murder of his father, the Zoroastrian busmessman
Arbab Kaikhosrow Shahrokh by government agents.’ " But
with the fall of Reza Shah, the BBC, known in Iran as “Radio
London," reached such a status that even the Iranian Prime
Minister, Mohammad-Ali Foroughi used it to broadcast a
statement, albeit anonymously, “attributed to a distinguished
Iranian student of foreign affairs who is also a friend of Great
Britain."

Five years on, the War had come to an end, but increasing
political turmoil had led to strikes and food riots; many
political organisations had emerged, the Tudeh party being the
largest and best organised of them; and there had been
centrifugal tendencies in the provinces, notably in Azerbaijan
and Kurdistan. The Soviet Union’s request for an oil
concession in northern Iran had led to opposition from Iranian
nationalists who were also very critical of the Anglo-Iranian
oil agreement of 1933. In the oil producing regions, Iranian oil
workers were in protest against the AIOC over pay and
working conditions. In July 1946, a general strike by the oil
workers ended in violence and British forces were deployed
near Abadan.” .

Battleships and broadcasts

In June 1946 British warships anchored in Iraqi waters,
the BBC was informed by the British Government that “once
again” the Persian Service may be called upon “to take direct
action in the way of power propaganda.” Information provided
by the Foreign Office had made it “quite apparent” that the



34 Hossein Shahidi

situation with regard to Britain’s oil interests in Iran “may
become critical before the end of the summer and the
protection of those interests” would be “secured by whatever
means may prove necessary."

A Foreign Office document entitled “Publicity in Persia™®
explained that should it be “decided to put pressure on the
Persian Government by reducing its royalties in retaliation for
stoppages or by threatening intervention or by any other
measures, our propaganda machine should be ready to support
our actions by seeing to it, when required, that the facts and
implications are widely known.” The BBC, the document said,
“can be brought into action at a few hours’ notice. The rest
must be done on the spot. If the local machine is not adequate
for the purpose or if the necessary publicity material is not
available H.M. Ambassador should make immediate
recommendations with a view to remedying the situation."

The line of publicity, said the Foreign Office paper, “must
depend on the policy which is to be adopted. Thus, for
example, it would be harmful publicity to attack the whole
Tudeh party so long as there is any hope of splitting it; or to
attack the Prime Minister [Qavam] for the failure of the
Government [which included three ministers from the Tudeh
Party] to introduce reforms until we have abandoned hope of
working with him."

However, the paper recommended that efforts be made to
“rebut the vague general accusation that we favour reaction”
and to point out “that in September 1941, it was the BBC, not
Russian broadcasts, which gave the call for reform” in Iran.
“Maximum publicity” was to be given to the social reforms
introduced by Britain’s Labour government, and there was a
recommendation to “openly attack Communism, emphasizing
its oppressive character, its foreign inspiration and its
indifference to any humanitarian consideration."

The BBC only expressed concern over the style in which
such broadcasts were to be made, and these concerns were
easily resolved. The Foreign Office “readily accepted” the
BBC’s request that “anything in the nature of ultimative [sic]
demands on Persia [...] should be attributed to [the British]
Government as such and not diluted by the formulae such as
‘authoritative quarters’, ‘an informed correspondent’, etc.”
The Foreign Office also acknowledged the concern raised by
the BBC managers that in the immediate post-war conditions
“most people — and BBC editorial and production staff are no
exception — are extremely sensitive to any special directive



The BBC Persian Service, 1940-1953,... 35

which they feel mi%ht be attributable to reactionary antipathy
to the Soviet [sic].” '

A few weeks later, the Foreign Office asked the BBC to
broadcast as anonymous “open letters” two telegrams from the
British embassy in Tehran, which criticised some Iranian
newspapers for their “violent and sustained anti-British”
campaign. The first “letter” was broadcast in circumstances,
the BBC said later, “which had offered no time for
discussion."”® However, the BBC declined to broadcast the
second “letter," which suggested that the anti-British Iranian
newspapers were inspired by the Soviet Union, with “one
specific end, namely, the liquidation of British interests” in
Iran. This, warned the “open letter,” would only lead to a
vacuum which “would immediately be filled by a new and
sinister form of imperialism.” The Embassy’s cable also
denied that Britain was opposed to the Tudeh Party “whose
ostensible proclaimed ideals bear a striking similarity to those
of the British Labour Party” which was in power at the time.”

The BBC argued that “purely on grounds of effective
broadcast standards” it “could not accept a further anonymous
effusion of this kind” and asked the Foreign Office “whether
this kind of demarche could not be issued, on modified form,
under some official and quotable source of origin.” In the
meantime, the BBC offered to edit the “letter” “at the BBC’s
absolute discretion and for attribution to ‘a correspondent’
(specifically not to ‘our Correspondent’)” to be broadcast as
“an end-of-bulletin-item."*

In further communications with the Foreign Office, the
BBC acknowledged that, legally, it could be asked by the
British . government to broadcast anything for which the
government would accept full and open responsibility,
although this was “an eventuality to be avoided if it is possible
to do so by fair negotiation." Thus, the BBC would “accept
special communiqués or comments for broadcast, to be
attributed in all cases to ‘a British official course’.” The
Foreign Office was warned, however, that if such statements
were “excessively provocative in nature or excessively violent
in tone," they would “almost certainly evoke equally violent
refutation or other reaction” which the BBC would have to
cover, in order to demonstrate the “objectivity and reliability”
of its news service.

The Dear Listeners



36 Hossein Shahidi

On a visit to Iran in 1949, the head of the Persian Service,
L. A. Woolard, found the BBC in “very high” regard and
reported that the BBC news service’s war-time “reputation for
mtegnt;lz” had been “fully maintained in the strained years of
peace."” Many listeners said they often heard the first news
of events in Iran from the BBC.” Some Iranians, “notably” the
journalists in Tehran, did suspect that the Persian Service was
“regarded by the British government as a convenient channel”
to influence the Iranian public opinion. But most people
regarded “the mere existence” of the Persian Service “as a
gesture of friendship and co-operation on the part of
Britain."

The audience included “doctors, teachers, journalists, civil
servants, students (especially those working in the AIOC),
shop-keepers, merchants and artisans." Most listeners lived in
provincial cities and small v1llages With few radio sets
around, most listened in cafés.”> On a tour of Isfahan, Woolard
found people in “30 to 40 cafés (some of them crammed to the
doors) contentedly listening to a talk by Minovi” -- whose
“intellectual vigour and-bellicose style” had earned h1m the
reputation of the best Persian broadcaster on any station.?

However, many listeners found the programmes “too
academic and ‘literary’." Several hsteners in Rasht said that
“all this poetry and literature” was very well for Isfahan and
Shiraz, but we are practical people.””’ Even Minovi had his
critics, with young listeners complaining that he went “too
deeply into the literature of the past." When he did deal with
the present, with “attacks on contemporary writers,” some of
the targets would complain of his “bad manners.”

The “graver issues” about Minovi, said Woolard, were his
“occasional broadcasts on political themes." These were
invariably reported to the Shah, who would then complain to
the British ambassador. Woolard suggested that Minovi should
devote more attention to contemporary themes, and “exercise
greater tact in handling -subjects which are directly or
indirectly related to Iran’s internal politics."™® Soon after
Woolard’s return from Iran, Minoyvi left the BBC with an offer
to teach at Tehran Umver51ty * Mas’ud Farzad left the
following year,* after the BBC had become deeply involved

in the oil dispute.

Radios against Communism



The BBC Persian Service, 1940-1953,... 37

While in Iran, Woolard also met the former pro-Nazi
broadcaster from Berlin, Bahram Shahrokh, who was now
Director of Tehran Radio. Shahrokh praised the BBC’s
Persian Service, and arranged to relay some of its programmes
on Tehran radio.”" Visiting London in the spring of 1950,
Shahrokh agreed to relays from Iran of the BBC’s Russian
transmissions, which were being jammed by the Soviet Union.
He also asked the BBC for anti-communist material, mcludmg

“a supply of seditious jokes.” The BBC agreed to help

Shahrokh also met senior AIOC officials, Neville Gass
and A. H. T. Chisholm, to discuss a propaganda campaign in
support of the Supplemental Agreement on oil, which had
been concluded between AIOC and the Iranian government
and which Britain was keen to be passed by the Majlis.* A
BBC news report about the meeting led to Shahrokh’s
dismissal in June* on charges of treason.” However, he was
reinstated in November, when the Prime Minister, General
Razamara, decided that he needed “a clever man to help
the Supplemental Oil Agreement passed through the Majhs

Shahrokh’s first act upon return to office was the
suspension of both the BBC and the Voice of America relays
by Tehran radio.”” The decision followed a VOA attack on the
Soviet Ambassador to Iran, Ivan Sadchikov, who had taken a
leading part in the conclusion of a trade agreement with
Razmara’s government. The agreement had been “universally
praised” in Iran as “heralding new and friendlier relations
between the two countries.” Referring to Sadchikov’s 1946
negotiations with Qavam, which led to the withdrawal of
Soviet forces from Iran, and the bloody suppression of the
leftist “Azarbaijan Republic," the Voice of America
commentary had described the Soviet Ambassador as “the
Butcher of Azarbijan."*®

Responding to the British embassy’s protest against the
suspension of the BBC relays, “which had recently given no
cause for complaint,” Shahrokh said he could not ban the
VOA and retain the BBC without giving his opponents an
opportunity to call him “a British spy.” He further explained
that his first and most important task, as instructed by
Razamara and the Shah, was to turn public opinion in favour
of the Supplemental Oil Agreement. To this end, Shahrokh
said, “his first tactics would be to be more nationalist than the
patriots of the National Front” -- an approach which the
British Embassy considered “very dangerous," as “once

”46



38 Hossein Shakidi

nationalist sentiments are aroused it is difficult to keep them
under control.”*

The British embassy was soon proved right. The
Supplemental Agreement was withdrawn form the Majlis on
26 December 1950. Prime Minister Razmara was assassinated
on 7 March 1951. A bill to nationalise the oil industry,
introduced by the National Front, was passed unanimously by
the Majlis on 15 March and by the Senate five days later. By 1
May, both houses of parliament had passed the Nine-Article
Bill for the Implementation of Nationalisation, and the
National Front’s leader, Dr Mosaddeq had become Prime

« . 50
Minister.

The Post-bag

In April 1951, the BBC was asked by the British embassy
in Washington whether a suggestion by the Economist
magazine, that the Anglo-Iranian Oil Company should “enlist
the help of the BBC overseas services” was being considered.
The aim, the Economist had said, would be to explain to the
Iranians what the Company was doing for them, and “what
would happen if ‘nationalisation’ took place.” Unless the
Iranians received such information, the Economist had said,
“these illiterate people” would “become the helpless tools of
nationalist and Russian propaganda.”

The BBC said that although the AIOC had been
“surprisingly inactive [...] with regard to publicity,” the
Corporation had “worked out a line [...] taking into account
the Foreign Office briefing meetings." The BBC had
“concentrated on getting information over to the Persians by
answering queries about oil and the Oil Company contained in
letters from Persian listeners.” The programmes, said the
BBC, had shown that the AIOC was “the best employer” in
Iran, and that its “greatest service” had “been to give value to
the country’s most lmportant natural asset by extracting it
from the ground, where it was worthless.”

In 1946 the BBC had received 17 letters from 1ts Iranian
listeners.” By 1951 there were more than 4,500°* -- from
“Government employeesg, students, doctors merchants,
farmers, and landlords.””® The Head of the BBC’ s Eastern
Service, Gordon Waterfield, said the letters gave “a more
comprehensive idea of opinion throughout Persia than any
other intelligence received in London.” The letters had been
considered so important, said Waterfield, that the Foreign



The BBC Persian Service, 1940-1953,... 39

Office had wanted “to have them replied to md1v1dually by
letter (possibly signed by the Secretary of State!)”>® Waterfield
himself wrote an article about the letters for the influential,
conservative British newspaper, the Daily Telegraph, but his
superior did not approve the article for publication.”” None of
the letters quoted in Waterfield’s draft article supported
Britain or the AIOC.

One listener had asked how England could call “herself
the ‘Mother of Democracy’ and upholder of law and order and
deny the same things to us?” Another had wondered why
Britain, which had “nationalised her own coal and steel
industries,” considered it illegal for Iran to nationalise her oil,
which was “the property of the people?” Yet another said
Britain’s oil concessions in Iran were not valid, “just like a
contract signed between a child and an adult,” because the
previous Iranian rulers had been “political sucklings,
particularly in their business dealings with the English."
Another correspondent suggested that, “if Great Britain
wished, she had enough influence to make [Iran] a progressive
country and enable the [Iranians] themselves to exploit their
own” OIIE adding that Iran did “not get one thousandth of the
profits.”” “There are plenty of answers to these questions,"
Waterfield said in his draft article, “which we have given in
our Persian broadcasts, but I doubt if logical ar rgument is very
effective to the Persians in their present mood.”

When the AIOC’s Iranian employees complained of
discrimination, many of them saying they lived in slums, the
Foreign Office suggested that the BBC should report the
conditions of the Iranian workers at a Russo-Iranian company
producing caviar in the Caspian Sea. “It seems,” said the
Foreign' Office, “that the houses of the workers are mud
hovels, unlike the brick buildings with porcelain sanitary
fittings at Abadan and the fields. There is one small,
inadequate hospital, and the pay of the fishermen is below the
minimum wage introduced by the Persian Government.” A
BBC listener in Golpayegan argued in his letter that, “If
Britain had treated us fairly over the oil, the Russians would
not have been able to confiscate our gold reserves and plunder
out fisheries as the English plunder our oil.”®

In June 1951, while Dr Mosaddeq’s government was
preparing to take control of Iran’s oil industry and Britain was
once again deploying military forces in the Persian Gulf, the
Foreign Office informed the BBC that the situation in Iran
“might at any moment within the next few days become very



40 Hossein Shahidi

serious, and we might have to send Parachute troops into
Persia to protect lives." In such a case, “it would be very
important to tell the Persians and the rest of the world why we
were doing this and the problem that it involved." The BBC
was asked if it could “arrange for an extra half-hour of Persian
broadcast to Persia, preferably in the morning." The British
embassy in Tehran had also asked for an immediate 15 minute
increase of the Persian broadcasts,”> which at the time
consisted of a 45 minute daily transmission starting at 1615
GMT, the same as the Persian Service’s main, early evening,
transmission today.

The Head of the Eastern Service announced that he could
only afford to offer a full-time contract to a part-time Persian
language typist who also had “a Supplementary Contract for
announcing, news-reading and taking part in features” and also
did some translation “under supervision of one of the senior
Persian staff." With an expenditure of “something in the
neighbourhood of 5 pounds weekly” for these purposes, the
BBC would be able to broadcast an extra 15 minute news
bulletin, to go out at 1000 GMT, mid-afternoon Tehran time,
for “an emergency period which might last a week or a
fortnight.”®

However, a day after the new broadcast had been
launched, the Foreign Office wrote to the highest BBC
manager, the Director General, General Sir Ian Jacob, to say
that the Government was “most anxious” to increase
broadcasts in Persian and that the Secretary of State, Herbert
Morrison, had said that this “should be ‘intensified’." The
ministerial order was coupled with vague promises of Foreign
Office funding for a further extension of the broadcasts, if the
BBC could prove “up to the hilt that funds could not be found
elsewhere without sacrificing something which the
Government considers essential.™ A week later, a 15 minute
dawn transmission had begun. The mid-afternoon transmission
was dropped on 27 August,” after Britain had given up plans
for military invasion of Iran.

News, Views and Propaganda

The BBC Foreign News Department instructed its staff to
provide the new transmissions with “a general world news
bulletin — although obviously news about Persia will occupy a
considerable portion of its total space as long as the present
crisis lasts.” At all times, “major news from other parts of the



The BBC Persian Service, 1940-1953,... 41

world” would have to be included, “even if we can do no more
than briefly summarise it at the end." News about Iran itself
had to “be objectively written, and should not differ
fundamentally from the stories put out by other BBC news
services."

At the same time, the Foreign Office was issuing
instructions to the BBC on what line it was to take in
broadcasts, and was also supplying the BBC with scripts for
transmission and confidential documents to be used as
background information. Among others, on 12 July the
Foreign Office sent the BBC “a copy of a set of papers which
were originally prepared for the use of the Oil Company
delegation which went to Tehran last month." The BBC was
advised that “except for the purely historical material, these
should be treated as confidential. They may however, even at
this stage, help fill in the background."”® The BBC replied that
the papers had been “passed on to David Mithcell,” a writer of
commentaries, “and will be useful to him."®®

On the same day, the BBC was informed in another letter
that British “publicity towards Persia” should aim to “destroy
Persian confidence in -the present policy of the Persian
Government on the grounds that” it would “ruin Persian
economic, political and social structure," “alienate British
friendship” and “play straight into the hands of the Russians
by whom it may even be inspired.” Iranians were also to hear
of “British disgust with the composition and conduct of
Persian Governments since 1941 on the grounds that: they
have been unrepresentative of the people; they have been
indifferent to the people’s needs; they have encouraged the
idea that they had the support of Britain; they have not made
proper use of the revenues received from the oil; they have
failed to manage properly such State industries as railways,
textiles, silk, canneries and cement. These have either failed to
show a profit or have been closed.”

Referring to the order by the International Court of Justice
at the Hague for Iran’s suspension of the repossession of the
oil industry, which Iran had rejected arguing that the case was
not within the Court’s jurisdiction,” the Foreign Office said
that it “should like to stress that: (1) No reasonable country or
concern is going to buy from the Persian Oil Company oil
which should, under the terms of the Hague Court injunction,
be sold only by the AIOC; (2) Persia can hardly expect
sympathy from the United Nations Organisation if it flouts the
ruling of one of its organs; (3) It is odd that Mussadiq should



42 Hossein Shahidi

have said on his accession to power that he adhered to and
supported the United Nations Organisation."”’

Some ten days later, the British ambassador in Tehran, Sir
Francis Shepherd, cabled a long and detailed “publicity
directive” for the BBC, which aimed “to convince the Persians
that however natural and praiseworthy their desire for
nationalisation may be, the policy of the present Government
can only result in: (a) the collapse of the oil industry and thus
of the Persian economy; (b) the destruction of Anglo-Persian
friendship and thus of Persian independence; (c) the relapse of
Persia into anarchy and communism."

Having prescribed that “all publicity must contain a
positive as well as a negative element,” the ambassador then
offered two sets of “General Themes." The “positive” themes
included the assertions that “without Britain’s constant
support, Persia would not now be independent,” and that
“Britain has always been on the side of the people as opposed
to the selfish and reactionary governing class. The latter has
for obvious reasons always claimed to have British support.”

The “negative” themes described the nationalisation of the
Iranian oil as an action “contrary to international custom™ and
warned that the Iranian Government’s policy would “result in
the permanent alienation of Britain,” which could “only end in
the destruction of Persian independence." The Iranian
Government was also described as having followed a “purely
negative” policy that had resulted in “stopping the output and
distribution of oil, disgusting the British technicians by the
interference and discourtesy of government agents and
infuriating British public and world opinion."

Another “negative” theme portrayed the Iranian
government’s policy as being encouraged by the Soviet Union,
with the aim of “removing the two principle obstacles to
Russian designs, namely British friendship and Persian
economic and political stability." And, finally, the BBC was to
“deplore - the evident indifference of the Persian Government
to the dangers of communism,” and to warn the government
that “if they persist in this indifference to the Soviet menace it
is Persia and the Persians who will suffer far more than Britain
and the West.”

As far as style was concerned, personal attacks on Dr
Mosaddeq were to be “avoided altogether” because of “the
emotional state of public opinion” in Iran and Dr Mosaddeq’s
“widespread acceptance” as a national hero. “Castigation of
present Government policy and of the self-seeking elements



The BBC Persian Service, 1940-1953,... 43

who are behind it” had to “be accompanied by appreciation of
the sufferings, courage and genuine nationalist spirit of the
Persian people." There was also advice on the style of writing,
with the ambassador saying that “British official statements
directed towards world as well as Persian opinion often appear
as equivocal when translated into Persian. They should
therefore invariably be followed by paraphrase and
commentary in clear and unequivocal Persian."

Similar advice came in a covering letter from Colonel
Geoffrey Wheeler, the recently arrived counsellor at the
British embassy, to the Head of the Eastern Service, Gordon
Waterfield. Wheeler said he had found that "Mussadiq still
remains a popular hero to a degree which I had not myself
realised in London” and suggested that personal attacks on
such a figure who had “undoubtedly captured the Persian
imagination," could isolate his potential opponents. But this
did not mean that “we should not attack the adventurers who
are manipulating Mussadiq for their own advantages."
Wheeler also suggested to Waterfield that “it may be useful
for you to have more regular guidance from us in which we
can indicate what themes should be reiterated or soft-
pedalled.””

In internal BBC comments, Waterfield said he had found
the contents of the cable and the letter “unobjectionable” but
was not happy with the use of the word “directive” as “the
BBC did not receive directives."” Writing to Wheeler himself,
Waterfield said the use of the word “directive” would involve
“all sorts of constitutional problems, and if it could be
chang/ed to some word like ‘suggestions’, everything would be
fine."’* Wheeler agreed to “refrain from using it in future."”

Occasionally, there were disagreements over substance
between the two sides. One notable case concerned yet
another fictitious “open letter,” this time against the
nationalisation of oil, written at the British embassy in Tehran,
and forwarded to the BBC by the Foreign Office in London.
The “letter," purportedly written by an Iranian student “in
England, the home of world democracy,” argued that because
of high distribution costs, the Iranian government would have
to raise the price of kerosene, and then “the bakers will have to
charge more for bread." There could also be “irregularity in
the distribution of oil," said the writer, resulting in “discomfort
to the people” and “their lack of confidence in the
Government’s promises."’



44 Hossein Shahidi

“I would be grateful," Waterfield said in his reply to the
Foreign Office, “if you could tell those concerned at the
British Embassy in Tehran that we do no think it is a good
thing to put out this sort of letter. We have so many genuine
letters to answer that it is unnecessary, and I consider would
be very unwise. I seem to remember that they have already
sent a previous letter on similar lines and it is a pity that they
should spend time drafting such letters, when they must have
so much to do."’

There were also a number of protests from the British
Embassy in Tehran against the BBC. Some protests concerned
the reflection of Britain’s puzzling, if not self-contradictory,
argument that while it accepted “the - principle of
nationalisation” of the Iranian oil industry, “the transfer of
ownership and ultimate authority” to the Iranian Government
did “not involve the day to day interference with the
management of this highly complicated industry."”® In its
reply, the BBC said the Embassy must have misheard the
commentary.

In another serious case, the Embassy asked why the BBC
Persian Service had reported, incorrectly, that Ayatolliah
Kashani had been arrested on Ahmad Qavam’s orders, during
the latter’s brief appointment as Prime Minister. Being untrue,
said the embassy, the report could only be taken as an
expression of what Britain “would like Qavam to do. It would
thus be more difficult for Qavam to arrest Kashani, while if
Kashani was not arrested, this could be claimed as another
victory for the National Front and a blow the British."*

Waterfield reported that the English text of the news item
had said that, “Among those arrested was the right-hand man
of the religious leader, Ayatollah Kashani, who is Dr
Mosaddeq’s main supporter” but “the translator unfortunately
left out ‘right-hand man’." Waterfield went on to say that the
BBC was “tightening up on the checking of news translation. I
am quite sure it was a mistake on the part of the translator and
nothing sinister."®

In general, however, throughout the conflict between
Britain and Iran over oil, the embassy was happy with the
BBC broadcasts and would provide their texts for publication
by Iranian newspapers. In July 1951, when a headline in the
Iranian newspaper, Dad, said “The BBC is threatening us and
talking of explosions in the [Abadan] refinery,” the embassy
described the broadcasts as “admirable."® When a series of
commentaries against the nationalisation of, oil caused strong



The BBC Persian Service, 1940-1953,... 45

protests in Iran, the embassy said the broadcasts “have shown
that we are thoroughly angry and have done more than a little
to emphasise the danger of alienating Britain." The embassy
did, however, express doubt as to whether the broadcasts,
under the pen-name Mohammad Iranjah, “should continue on
the same aggressive note."®’

By this time, the broadcasts had already led to attacks on
the BBC by Tehran radio, which was now in the hands of
Mosaddeq’s government. On 10 July, a Tehran radio
commentary described the staff of the Persian Service as
“anonymous so-called Iranians who are really of British
origin." The following day, the radio quoted a cable from
“many people in Shushtar," who had expressed “hatred against
[...] the slaves of the former Oil Company, that is the BBC,
and [...] extreme hatred [for] those few Persian-speaking
announcers like that man who introduces himself as
Mohammad Iranjah.” And on 13 July , another commentary
described the BBC broadcasters as “barefaced traitors,"
similar to Lord Haw-Haw -- the American-born Briton who
broadcast Nazi propasganda from Berlin and was hanged for
treason after the War.

However, a week later, Iranian media quoted the Iranian
embassy in London as saying that the Iranian staff of the BBC
had had “nothing to do” with “the pungent remarks™ broadcast
under the name Iranjah. The BBC’s Iranian staff, said the
embassy, had “favourable feelings towards Iran”; they. had
protested against the broadcasts and had even “threatened the
administration of Radio London with resignation.” The
Embassy named the broadcaster as “a certain Hakim-Elahi”
who had been teaching “Persian at the School of Oriental
Languages [the present School of Oriental and African
Studies] since a year ago and who had no official post with
[the BBC]." The Embassy also said that necessary steps had
been taken “to put an end to his remarks."® Later on, the
Persian Section staff announced that they had “unanimously
declared” to the BBC management that they would no longer
“broadcast the talks of the political commentators, the analysis
of the day’s news or any other talk related to oil or Dr
Mosaddegh’s Government,”*® a threat which they carried out
on several occasions.

Another declaration of patriotism came from Abolgasem
Taheri, one of the longest serving Iranians on the BBC’s staff.
Taheri’s weekly programme, “The Listeners’ Period," with its
clear and witty replies to the listeners’ questions, was hugely



~

46 Hossein Shahidi

popular everywhere -- in Isfahan and Shiraz, as well as in
Rasht -- and he was descrlbed as having “his ﬁnger unerringly
on the people’s pulse."® As early as 1944, with theWorld War
still on, he had caused controversy in the BBC by broadcasting
a series of talks on dancing. Expressions of doubt by a senior
BBC manager “both to the suitability of the subject and
Taheri’s claims to a knowledge of it”* led to a strong memo
from the editor of the Persian Service, saying that he had
approved the talks. Taheri, said the editor, “has done several
talks and features in the past which have been favourably
received. He is a contributor who should, in my opinion, be
encouraged."”

Now, in 1951, writing to Dr Hossein Fatemi, Dr
Mosaddeq’s advisor and editor of the daily, Bakhtar-e
Emrouz, Taheri recalled that he had been “the first member of
Tehran radio," and said he was writing because “two nights
ago, I heard Tehran radio calling every [Iranian] member of
the BBC staff a traitor." He then went on to say that neither he
nor “any other permanent member of the BBC” had been the
“person who shamelessly calls himself Iranian and still attacks
the interests of Iran.” Those “meaningless words," said
Taheri, had belonged to Mr Hakim-Elahi.

“On behalf of two or three of my colleagues,” Taheri said,
“I declare openly that we shall follow our government’s
attitude, whatever it may be. No matter how backward our
homeland is compared with other countries, we still love even
its ruins and graveyards." He ended his letter by saying, “The
traitors are those oppressive ruling classes which have dragged
our homeland to the present state of affairs and have brought
about circumstances that decree that I and people like me
should live in foreign countries for nine > years and be pleased
with the few mouthfuls of bread we get.”

In a curious twist to the tale, on the very same day that
Taheri’s letter was published in Bakhtar-e Emrouz, another
Tehran daily, Ettella’at, reported that Hedayatollah Hakim-
Elahi, “Professor of Oriental Languages at the University of
London” had denied that he had ever broadcast anything on
the BBC."” The controversml broadcaster had in fact been
Nasrollah Elahi, an “anti-communist, British-educated
agriculture specialist with an interest in literature, who had
been resident in London_at the time." Elahi was later to
emigrate to South Africa.”® Although Nasrollah Elahi appears
to have started writing for the BBC in 1951 on a freelance
basis, or in the BBC jargon as an “outside contributor," by



The BBC Persian Service, 1940-1953,... 47

April 1952 his name was officially registered as a member of
staff.”* -

In the midst of the controversy itself, the BBC’s Iranian
staff were able to turn their short-term contracts into
permanent employment by the BBC, arguing that they could
not return to Iran in such a hostile environment.

The Moving Fingers Write On

As the conflict over oil escalated, Britain’s friends in Iran

-- described by the British embassy as “members of the
landlord class” -- put their faith in Britain “to rescue them
from Communism."*® Other Iranians -- including those writing
to the BBC -- continued to support Dr Mosaddeq and the
movement for the nationalisation of Iranian oil.
- One listener, writing in early 1952, described the
movement as “more valuable for Iran than the Constitutional
Revolution." Another listener said that, when employed by the
AIOC in 1920, he and his brother had been “working like
animals. What we ate was a handful of flour and a bowl of hot
water. There was no house, no room, not even a tent to sleep
in. We were working under burning sun, and at night sleeping
in the shadows of rocks like insects. A hundred were dying
everyday.” The writer then said that 10 years later, on a visit
to Britain, he had seen “English workers earning 3 or 4 pounds
a week” and he had then understood that “there is no justice in
what you [the British] do, you don’t believe in equality.”’

Other listeners blamed the AIOC for Iran’s difficulties and
countered the arguments about oil that they had heard in BBC
programmes. If it was true, asked one letter, that
nationalisation was costing Iran more than Britain, why was
“Britain making such a fuss about it?””® One listener asked,
“Why do all the people in the Middle East hate England?”
while another expressed the hope that Queen Elizabeth’s
accession to the throne would help settle the oil question
peacefully.”

While some letters expressed sympathy towards the Soviet
Union, one listener wondered “why people are not allowed to
come and see the so-called ‘promised paradise’ for
themselves."'® A listener from Sari, near the Caspian coast,
reported that he and his “friends in school” had distributed “a
few books containing the truth about communism™ to counter
“communist propaganda” by the Society of Peace Lovers, a
front for the Tudeh Party. “But alas,” said the listener, “ we



48 Hossein Shahidi

have not got enough books. If you could send a few anti-
communist books (in every possible language) we shall be
very grateful.”'"!

A listener from Kazeroun, in southern Iran, described
himself as “a high school student” and one of his teachers as
“a member of the Tudeh Party - a traitor towards his country,”
who was “trying to delude the boys in his class.” “Only my
friend and I,” said the writer, “stand up against him and try to
open the other boys’ eyes to what he is doing.” This writer too
wanted the BBC to send him “a book, in Persian” to help with
the arguments against his teacher, but did not wish his name or
his request to be broadcast. He declared “I will w1111ngly carry
out any task you may wish me to perform here.”

The British Foreign Office asked the BBC for the writer’s
name and address, saying, “it is possible that this student may
a]so be able to help us.” “Naturally,” said the Foreign Office,

“we  would take every precaution to see he was not
compromrsed !9 The Foreign Office also offered to send the
listener “some literature from the British Embassy” in
Tehran.'® The BBC asked for the material to be sent from

London, through the Corporation.'®
“The Sleeping Colonel”

In 1952, most letters still displayed respect towards the
British people and affection for the BBC Persian Service. A
listener in Isfahan said the BBC’s programmes were “a source
of delight,” as different from other countries’ Persian
programmes as “my terrestrial moon is different from the
moon in the sky." A listener in Nahavand, in western Iran, said
“the good thing about your programme is that it suits every
taste." Another in Shiraz praised the staff of the Persian
Service because “they broadcast the best and most artistic
aspects of Persia’s ancient culture from the most important
radio station in the world."

But there were also angry letters, mostly about news and
commentaries on the oil dispute. A BBC report that had said
Dr Fatemi was in poor health, was followed by a letter from a
listener saying that “in spite of the corrupt and lying
propaganda of Radio London,” Dr Fatemi was “quite well.”
“Thank heaven,” said the writer, “that the bullet fired from the
London terrorists’ gun missed its mark. Down with the
shameless lie-mongers of London!”



The BBC Persian Service, 1940-1953,... 49

One BBC commentator, Colonel Pybus, who had worked
at the Political Information Department of the  Foreign
Office,'® was a particular cause of rage, especially after
writing that “Dr Mossadeq had interfered with the free
expression of opinions in elections,” had “wasted the currency
reserves” and had “offended the Shah’s Court, the Senate, the
USA and world opinion.”'® “Mr Colonel,” said one hstener

“you cannot throw mud on our great leaders, whose names are
already printed in block letters in the most important
newspapers in the world. I repeat again and again that
Mossadeq and other [Iranian] leaders are neither communist
nor terrorist and our election this time is one of the freest and
fairest that Iran has ever had. For us, Russia, America and
Britain are all the same. We won’t permit any foreign country
to interfere with our internal affairs anymore.’

Another listener had a message, which he wanted “the
sleepy BBC announcer” to translate and read for Colonel
Pybus “as a moming song” and to tell the Colonel that “he is
asleep.” “You old perverted mislead Colonel,” the listener
said, Iranians "won't not be led astray by your preaching [...]
we no longer want either.the deceiving English, nor the foolish
Russians, nor the conceited Americans." The writer then
warned the British, who by this time had left Iran, that "if they
set foot In Abadan we will cane them."

The letter then addressed the British directly, saying "You
foolish foxes, you never thought that one day we would be
angry and cut your throat with our teeth.” Finally, though, the
writer adopted a plaintive tone, saying, “Please let us clothe
ourselves and feed ourselves. Why do you try to be so
inhumane? Why don’t you want us to have a thousandth of
what you have, and feed ourselves with the leftovers?”"!

Another listener with mixed feelings began by addressing
the Iranian staff of the BBC “as descendants of Darius” who
“for some unmentionable cause” were showing their
“treacherous nature.” But the listener ended his letter by
saying, “Because I do not want to leave the impression that I
am angry with you, I will ask you to play a record for my
niece.

There were many more requests for music, mostly Iranian,
as well as letters on issues other than SpOllthS and oil. A
listener in Qom found the English language lessons boring and
wanted them stopped others wanted the number of lessons to
be doubled.'? One listener reported that he was compiling the



50 Hossein Shahidi

medical talks by an Iranian doctor and binding them in book
form.

Some letters were in praise of the Persian Service’s plays,
such as the dramatisation of the story of Bijan and Manijeh;
others asked for more comedies. A listener in Kerman wanted
a comedy to be broadcast for the benefit of his uncle “who
never laughs and is always worrying.””3 Three years earlier,
during the visit to Iran by the head of the Persian Service, L.
A. Woolard, a listener in Abadan had said, “Iran is a sad
country — you should try to make us laugh.” “I am sure,”
Woolard had said in his report, “that the infusion of a
leavening of humour into the programme is a reform for which
many other listeners would be grateful."!

Defeat and Dejection

A vyear after the 1953 coup, the new director of Tehran
Radio, Esfandiar Bozorgmehr, travelled to Britain for a two-
week tour which included visits to the BBC and the Houses of
Parliament, as well as Cambridge Umver31ty, various
museums and art galleries, and the London Zoo.'"® Discussing
the possibility of the visit, the Foreign Office asked the British
Embassy in Tehran whether Bozorgmehr was likely to have
“odd domestic habits” similar to those possessed by “our last
visitor from a Middle Eastern country who turned out to be a
drug fiend with an obsession for women.”''® The Embassy
replied, “He is by no means a strict Muslim, likes his glass of
whisky and has no objection to visiting places on a Friday. He
has the look of a bon viveur, but we think it unlikely that he
will dls%race himself,” in the manner described by the Foreign
Office.!

Meanwhile, the BBC’s Persian Service was faced with
jamming from the Soviet Union''® and a change of attitude
among its listeners. Visiting Iran in October 1955, Woolard
discovered that the Service had “to all intents and purposes
been blotted from the radio map of Persia by poor reception.”
He heard “a chorus of complaints” about the signal, “some
delivered more in sorrow than in anger, others with an
undercurrent of malicious satisfaction." Iranians were
reluctant to search for the BBC which was often “a torture to
the ear” when they could listen to the powerful transmissions
of Radio Tehran or Russian stations, or even the Voice of
America, which was “troubled by interference but not to
anything like the same extent as” the BBC.



The BBC Persian Service, 1940-1953,... 51

Once again, he was able to meet people “high and low:
one evening dining with the Governor of a Province, the next
sharing the humble fare of the villagers in some little
chaikhaneh.” “If I have to sum up my impressions of both
parties,” he wrote from Hamedan, “I should say: for the
ordinary man, mental apathy, disillusionment and fear of
tomorrow; for the governing classes, a slightly apologetic
repudiation of responsibility for the present state of affairs.

“There is a total lack of trust between government and
people, class and class and man and man which is quite
desolating. Even two friends talking across the table mn a
restaurant garden have a slightly conspiratorial air, and some
of the melancholy faces one sees in the streets and cafes cry
aloud for an El Greco, a Rembrandt or a Goya. A portrait
painter without a social conscience would find this country a
paradise! For those whose approach to life is not purely
aesthetic the only thing to do is to grow an extra skin and
observe the Persian scene with clinical detachment.”"!

Endnotes

! BBC Written Archives Centre (WAC), “BBC PERSIAN SERVICE —
General Background, and specific notes on the operational, abdication
and post-abdication periods — Confidential," no date, page 1.

(Unless otherwise stated, all BBC documents quoted in this paper have
been obtained from WAC.)

2 Voice for the World — The Work of the BBC External Services (London,
BBC External Services, 1982), page 7.

3 Sasan Sepanta, Tarikh-e Tahavoll-e Zabt-e Moussigi dar Iran (The History
of Development of Music Recording in Iran) (Tehran, Sadra, 1987
[1366]), pages 301-303.

* Mah-Monir Minovi, “Mokhtasari dar barheh-ye Zendegani-ye Ostad” (The
Professor’s Brief Biography," in Azadi va Azad-fekri (Freedom and Free-
thinking) (Navid Publications, Saarbrucken, Germany, 1988 [1367]).
pages 135-136.

3 WAC, Confidential BBC memo, 12 December 1940.

$ BBC memo from Miss E.Burton, to Miss Edmond, Secretariat, 23
September 1941.

7 Homa Katouzian, Sadeq Hedayat — The Life and Legend of an Iranian
Writer (1.B. Tauris, London & New York, 1991), pages 52-58.

8 L.P. Elwell-Sutton, Ghesseh ha-ye Mashdi Gelin Khaanom (Mashdi Gelin
Khanom’s Tales, Nashr-e Markaz, Tehran, 1376=1997), page 13.

° L. P. Elwell-Sutton, Persian Oil(London, Lawrence and Wishartr Ltd.

1955).



52 Hossein Shahidi

19 See further, Floreeda Safirie’s obituary for L.P. Elwell-Sutton, Journal of
Iranian Studies, autumn 1984.

"' BBC Persian Service sound archives.

12 Ministry of Information to BBC, 17 January 1941, reporting the
Embassy’s view “that a fifth transmission would be useful.” AXK.S.
Lambton, British Legation, to Professor Rushbrook Williams, Ministry of
Information, 17 February 1941, expressing the hope “that your efforts to
institute a daily service will be successful.”

13 BBC Persian Service, “General background," page 1.

 Ministry of Information to the BBC, 17 January 1941.

15 Confidential BBC memo, 4 March 1941, on a meeting with E.H.O.
Elkington and Clegg.

16 BBC Near East Department, confidential Monthly Intelligence Report
Supplement No. 1, Broadcast Propaganda to fran, 21 August 1941.

'7 Confidential memo from L.P. Elwell-Sutton to the Head of Eastern
Service, Gordon Waterfield, November 1950. Elwell-Sutton's memo was
an account of the 1941 events in the Persian Service, including the
strike by the Iranian staff, written for Waterfield who had not been there
himself at the time. There was another strike in the Persian Service during
the oil dispute in the early 1950s which will be mentioned later in the
paper.

18 Elwell-Sutton, confidential memo.

19 BBC News Bulletins, 6-17 September 1941.

20 BBC News Bulletin, 19 September 1941.

2! Tehran daily newspaper, fran, 11-12 Mordad 1378 (12-13 August 1999),
page 7.

22 Controller, Overseas Services, to Director General of the BBC, Secret
BBC memo. 14 November 1941

23 1,. P. Elwell-Sutton, Persian Oil, pages 104-149.

24 private and Confidential memo, from the Director of Eastern Services, D.
Stephenson, to Controller, (Overseas Services), J. B. Clark, 20 June 1946.

% The BBC continued to refer to Iran as Persia until 29 January 1957 when,
under Foreign Office guidance, its was“decreed that henceforth the
country to be known as Iran, people to be called Iranians. Language
continues as Persian.” (Source: BBC note on duration of Persian Service
programmes. dated 26 January 1973.) Accordingly, all references to Iran
as Persia have been retained in official documents quoted here. When
quoting material of Persian language origin, Persia has been substituted
with [Iran].

2 Draft Foreign Office Paper, Publicity in Persia, attached to Stephenson’s
20 June 1946 memo.

27 Stephenson to Clark, 20 June 1946.

28 Stephenson to Clark, 15 August 1946.

® Telegram from the British Ambassador, Le Rougetel, for Cabinet
Distribution, 15 August 1946.

30 Stephenson to Clark, Confidential memo, 15 August 1946.

31 Stephenson to Foreign Office, Confidential, 28 August 1946.

32 1. A. Woolard, “Report on Tour of Iran,” 22 December 1949, page 1.




The BBC Persian Service, 1940-1953,... 53

3 Woolard, “Report," page 5.

3% Woolard, “Report," page 1.

35 Woolard, “Report," page 2.

36 Woolard, “Report," page 7.

37 Woolard, “Repon," page 6.

3% Woolard, “Report," page 7.

3 Minovi, The Professor’s Brief Biography, page 137.

“ BBC Persian Service Staff List, April 1951.

*I Woolard, “Report," pages 12-13.

42 Assistant Head of BBC European Services, D. M. Graham, to Shahrokh, 1

_ May 1950.

> Elwell-Sutton, Persian Oil, page 175.

“ British Embassy, Tehran, to Foreign Office, Confidential, 20 November
1950.

% Graham to Head of European Presentation, 27 June 1950.

“ British Embassy, Tehran, to Foreign Office, 20 November 1950.

47 Tehran Radio, 15 November 1950, monitored by the BBC.

8 Associated Press report from Tehran, 16 November 1950.

* British Embassy, Tehran, to Foreign Office, Confidential, 20 November
1950.

% Elwell-Sutton, Persian Oil, pages 201-217.
Mostafa Elm, Oil, Power and Principle (New York, Syracuse University
Press, 1992), pages 72-93.
Homa Katouzian, Mussaddiq and the Struggle for Power in Iran, pages
92-94.

5! British Embassy, Washington, to Foreign Office, 23 April 1951.

2 Head of Eastern Service, Gordon Waterfield, to Foreign Office,
Confidential, 4 May 1950. :

3 BBC, “Audience for the BBC Persian Service. 1950-1951," Confidential
report, 3 January 1952, page 1.

5% Confidential “Bi-Monthly Service Report — Persian Broadcasts," 15 March
1952, page 1.

5% Waterfield, “Letters from Persia,” unpublished article, 17 May 1951, page

1.
%6 Waterfield to Controller, Overseas Services, Confidential, 6 June 1951.
57 Waterfield to H. Eur.T.E.D., 20 June 1951.
5% Waterfield, “Letters," page 4.
*® Waterfield, “Letters," page 2.
® Foreign Office to Waterfield, 11 May 195]
¢ Waterfield, “Letters," page 4.
62 Waterfield to Controller, Overseas Serv1ces, Confidential, 18 June 1951.
¢ Waterfield to Controlier, Overseas Services, Confidential, 19 June 1951.
64 Foreign Office to Jacob, 21 June 1951.
% BBC note on duration of Persian Service transmissions, 26 January 1973.
8 Assistant Head of Foreign Services News Department, c1rcular memo to
the news staff, 20 June 1951.
7 Foreign Office to Waterfield, Confidential, 12 July 1951.
¢ Waterfield to Foreign Office, Confidential, 13 July 1951.



54 Hossein Shahidi

% Elwell-Sutton, Persian Qil, page 233-4.
Elm, Oil,Power and Principle, pages 122-23.

" Foreign Office to Waterfield, Personal and Confidential, 12 July 1951.

7 Shepherd to Foreign Office, Confidential, 23 July 1951.

72 Wheeler to Waterfield, Confidential, 23 July 1951.

3 Waterfield to Controller Overseas Services, Confidential, 27 July 1951.

4 Waterfield to Wheeler, Confidential, 3 August 1951.

> Wheeler to Waterfield, Unclassified, 18 August 1951.

7 Draft letter attached to "Personal and Confidential" letter from C.F.R.
Barclay at the Foreign Office to Waterfield, 12 July 1951.

77 Waterfield to C.F.R. Barclay, Confidential, 13 July 1951.

78 British Embassy, Tehran, to Foreign Office, Confidential, 29 July 1951.

7 Waterfield to Foreign Office, 30 July 1951.

% Foreign Office to Waterfield, Confidential, 23 July 1952

8! Waterfield to Foreign Office, Confidential, 25 July 1952.

82 Foreign Office to Waterfield, 7 July 1951.

8 Wheeler to Waterfield, 23 July 1951.

8 Tehran Radio, monitored by the BBC.

8 Ettella’at, 29 Tir 1330 (19 July 1951), page 7.

8 Ettella'ar, 6 Mordad 1330 (28 July 1951), page 7.

87 Elwell-Sutton, Persian Oil, page 242.

% Woolard, “Report,"” page 8.

8 Near Eastern Programme Organsier, E.H. Paxton, to Persian Editor, V.H.
Glendenning, 2 October 1944.

% Glendenning to Paxton, 4 October 1944.

°! Tehran Radio, 30 July 1951, quoting Bakhtar-e Emrouz, monitored by the
BBC. '

2 Ettella’at, 8 Mordad 1330 (30 July 1951), page 5.

9 Interview with Nasrollah Elhai’s cousin, Dr Sadreddin Elahi.

% BBC Persian Service Staff List, April 1952.

% Interviews with two former members of staff of the BBC Persian Service.
Lotf-Ali Khonji and Hazhir Teimourian.

% Foreign Office to Waterfield, Confidential, 18 August 1952.

%7 Persian Programme Organiser, memo on “Questions from Persia," 3 April
1952.

% BBC Bi-monthly Service Report on Persian Broadcasts, Confidential, 15
March 1952. page 2.

% Persian Programme Organiser, memo on “Questions from Persia," 15 May
1952.

1% persian Programme Organiser, memo on “Questions from Persia," 22
May 1952.

1! Persian Programme Organiser, memo on “Questions from Persia.” 3 April
1952

122 BRC Bi-monthly Service Report, 15 March 1952, page 1.

19 Foreign Office to BBC, 13 May 1952.

104 waterfield to Controller, Overseas Services, 22 May 1952.

195 waterfield to Foreign Office, 27 May 1952.

1% BBC Bi-monthly Service Report, 15 March 1952, page 1.



The BBC Persian Service, 1940-1953,... 55

197 persian Programme Organiser, memo on “Questions from Persia," 15
May 1952. :

198 ywaterfield to Controller, Overseas Services, 20 November 1950.

199 BRC Bi-monthly Service Report, 15 March 1952, page 2.

10 persian Programme Organiser, memo on “Questions from Persia," 22
May 1952.

11 BBC Bi-monthly Service Report, 15 March 1952, page 4.

Y12 BBC Bi-monthly Service Report, 15 March 1952, page 4.

'3 BBC Bi-monthly Service Report, 15 March 1952, page 3.

114 Woolard, “Report on Tour of Iran," 22 December 1949, page 7.

115 Central Office of Information, Tours and Facilities Section, Programme
of Arrangements made on behalf of Foreign Office, for Mr Esfandiar
Bozorgmehr, 25 August-10 September 1954.

116 Eoreign Office to British Embassy, Tehran, Confidential, 16 June 1954.

17 British Embassy, Tehran, to Foreign Office, Confidential, 26 June 1954.

118 British Embassy report, 19 June 1954.

1% Woolard to Waterfield, Confidential letter from Hamadan, 4 October
1955.





