چه با كتابهایی دربارۀ
موسیقیدانان مؤنث و چه بدون آن، پاسخ این سؤال كه آیا زنان مجازند برای
مردان آواز بخوانند روشن نیست. در تهران، زنان در اركستر، از جمله اركستر
فیلارمونیك، مینوازند، در گروه كـُر همسرایی میكنند و ندرتاً برای
شنوندگان زن به تنهایی آواز میخوانند. اما محافظهكاران متنفذ سخت مخالف
خواندن زنان برای شنوندگانیاند كه مرد هم در میان آنها باشد. اما اين
محدودیتی انعطافپذیر و قابل كش و قوس است. زمستان پیش، زنان موسیقیدان و
خوانندۀ ارمنی از كنسرواتوار ایروان برای شنوندگانی
از هر دو جنس در مركز هنری ارمنیان
در وسط تهران برنامه اجرا كردند. اما حتی مردان ارمنی اجازۀ حضور در
برنامۀ زنان رقصندۀ ارمنی نیافتند. گرچه مركز هنری ارامنه از حدی
خودمختاری برخوردار است، در مسائل مربوط به عفت عمومی، حرف نهایی را اسلام
میزند.
موسیقی زنان تاكنون محدود به
تهران بوده است كه در آن میتوان دخترانی سازبهدست در راه كلاس نوازندگی
دید. اما این دختران نمیتوانند انتظار داشته باشند به این زودیها در
استانها فرصت روی صحنهرفتن بيابند. در شهرهای ديگر، حتی كلاسهای موسیقی
وزارت ارشاد گرفتار دردسرند و ملاهای محلی مؤمنان را علیه خرجكردن
بیتالمال برای آنچه به نظرشان فعالیتهای منحرف میرسد تحریك میكنند. در
مقایسه با شهرستانها، پایتخت كشور ادامۀ فرهنگ غربیـ جهانی است.
كانالهای تلویزیون دولتی موسیقی
ایرانی و غربی پخش میكنند اما هیچ گاه نوازندگان را در حال نواختن نشان
نمیدهند. موسیقی جاز یا موسیقی پاپ غربی هم پخش نمیكنند اما قدری موسیقی
پاپ ایرانی به آنتن راه مییابد. كلاً، موسیقی در حد فاصل بين مجاز و
غیرمجاز است؛ وقتی سنگین و رنگین و جدی باشد مجاز شناخته میشود و وقتی
گمان برود هواهای نفسانی بر میانگیزد ممنوع است. موسیقی از نوع بیضرر به
این ضرورت پخش میشود كه بیشتر مردم به كانالی فاقد هر نوع موسیقی نگاه
نمیكنند. رهنمود آیتالله خمینی فقید ساده و عملی بود: وقتی به دشواری
بتوان گفت یك قطعۀ موسیقی شهوانی هست یا نیست (صدای مشكوك)، حمل بر صحت
كنند. از جمله، آثار موتزارت و كنسرتوی چهار فصل آنتونیو ویوالدی
كه كاستهای غیرقانونی آنها اندكی پس از انقلاب اسلامی به فروشگاههای تهران
راه یافت آزمون عدم تأثیر نامطلوب بر مؤمنان را با موفقیت گذراندند. منظور
از ”غیرقانونی“، رعایت نشدن حقوق كپیرایت است؛ خود اثر مجوز رسمی دارد.
شنوندگان میانحال طبعاً مایل به آهنگها و نغمههای آشناترند. موزیك پاپ
ایرانی همچنان در بازار فروش دست بالا را دارد. گرچه هیچ صدای مونثی اجازۀ
تكثیر نمیگیرد، كاستها و سیدیهای زنان خوانندۀ پیش ازانقلاب به طور
زیرمیزی فراوان است. تاكسی، اتوبوس بینشهری و وسایل حمل و نقل عمومی حین
انجام وظیفه اجازه ندارند موسیقی غیرمجاز پخش كنند، اما در خیابانهای تهران
صدای زنان خواننده از شیشۀ ماشینها، گاه از بلندگوهای پرقدرت، به گوش
میرسد. دستگاه پخش سیدی از لوازم مورد علاقۀ رانندگان جوان است. بوق،
چراغ، سپر و لولۀ اگزوز را هم برای جلب توجه سایر جوانان دستكاری میكنند.
كانالهای تلویزیون ماهوارۀ ایرانیان مقیم خارج از فرصتی كه ممنوعیت پخش
صدای مؤنث در رسانهای الكترونیك تحت كنترل دولت فراهم كرده است استفاده
میكنند. بیشتر اینها از حوالی لوس آنجلس قطعات یا ویدیوهای كاملی از آواز
زنان در برنامههايشان پخش میكنند. منتقدان موسیقی تردید دارند چنانچه
زنان خوانندۀ مقیم داخل فرصت رقابت داشتند آثار محصول خارج، با شعر و
نغمههایی نه چندان خلاقانه، بخشی مهم از بازار را از آن خود میكردند. در
واقع، موسیقی صادرات تهران در آن شهرهای اروپا و آمریكا كه شمار ایرانیان
قابل توجه باشد، از جایگاه هنری بالاتری برخوردار است. گروههای نوازنده و
خوانندۀ ایرانی منظماً به سفرهای خارجی ِ پررونقی میروند و از آنها به
گرمی استقبال میشود. این اجراها، از جمله خوانندگی زنان، را بعداً
زيرميزی در ایران كپی میكنند.
ادامه در
صفحۀ 3
Å
|